Warning: stripslashes() expects parameter 1 to be string, array given in /home/recorded/public_html/talkback/includes/functions-array.php on line 22
Påskeutstilling 2012 - Palmesøndag - Norsk Lydinstitutt

Påskeutstilling 2012 - Palmesøndag

Norsk lydinstitutt


del denne siden

  • Send på epost
  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Del på MySpace
  • Del på Del.icio.us
  • Del på Kudos
  • Del på StumbleUpon
  • Del på LinkedIn
  • Del på Digg
  • Del på Reddit
  • Del på Newsvine
  • Del på Technorati
  • Legg til Google bokmerke

spill av dagens klipp

Den siste utgaven av QuickTime kan ha problem med å spille av spillelister. Hvis du får problemer med dårlig lyd; bruk lenkene nederst på siden for å spille av de rene mp3-filene, eller bruk en nettleser som ikke bruker QuickTime, for eksempel Internet Explorer.

påskedagene

Påskeutstilling 2012 - Mattheuspasjonen

Palmesøndag - Litt om fremførelsen

Vi åpner årets påskefeiring med det store åpningskoret fra Mattheuspasjonen. Bach har skrevet dette for dobbelt kor, samt et guttekor som synger en koralmelodi på toppen av satsen. Satsen er spredt over 2 78-platsider.

Manuskript av Mattheuspasjonen

Manuskript av Mattheuspasjonen. Foto: Wikimedia

Om fremføringspraksis

Dette store åpningskoret setter stemningen for resten av verket. På denne innspillingen er det ikke så lett å høre virkningen av dobbeltkoret, men korene svarer hverandre Kommt, ihr Töcheter, helft mir klagen, Sehet – Wen? – den Brautigam, Seht ihn – Wie? – Als wie ein Lamm! (kom Zions døtre, del min klage, ser dere – Hvem? – brudgommen der, se Ham – Hvordan? – som et lam!

Når det gjelder måten denne musikken blir fremført på har den endret seg betydelig etter at denne innspillingen ble gjort i 1942. Riktignok er det ikke et stort kor og orkester slik som i den engelske oratorietradisjonen. Likevel er nok tempoet bredere enn hva vi er vant med i forhold til vår tids tolkninger som bygger på forskning omkring barokkens fremførelsespraksis. Sett i et historsk perspektiv danner Bruno Kittel tolkning et bindeledd mellom de store tungtflytene tolkningene som blant annetWilhelm Furtwangler og Herbert von Karajan stod for og vår tids auteniske frmførelser på kopier av barokkinstrumenter. Bruno Kittel bygger på fremførelsestradisjonen etter Medelssohn, og er på den måten tettere på hvordan Bach ble spilt i tidligromantikken enn på begynnelsen av190-tallet.

Det er Bruno Kittelscher Chor som fremfører korpartiet. Et guttekor synger koralmelodien som kroner satsen. Orkesteret er Berliner Philharmoniker, alt under ledelse av Bruno Kittel.

Du finner den komplette tyske teksten på denne nettsiden: Universitetet i Alberta

Åpningskor - del 1

Etikett - Mattheuspasjonen side 1

Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen,
Sehet - Wen? - den Bräutigam,
Seht ihn - Wie? - als wie ein Lamm!
O Lamm Gottes, unschuldig
Am Stamm des Kreuzes geschlachtet,
Sehet, - Was? - seht die Geduld,
Allzeit erfunden geduldig,
Wiewohl du warest verachtet.
Seht - Wohin? - auf unsre Schuld;
All Sünd hast du getragen,
Sonst müßten wir verzagen.
Sehet ihn aus Lieb und Huld
Holz zum Kreuze selber tragen!
Erbarm dich unser, o Jesu!.

Lytt til platen

Platenr: LM 67951 A
Matrisenr:

Åpningskor - del 2

Etikett - Mattheuspasjonen side 2

Satsen var for lang til å komme inn på en 78-plateside,
og er derfor splittet over to platesider.

Lytt til platen

Platenr: LM 67951 B
Matrisenr:

Kommentarer (0)

Skriv en ny kommentar




?

? ?

 
Utviklet av TalkBack

Sist oppdatert: 01.04.2012 09:44. Nettansvarlig
Vennligst kontakt oss med kommentarer og forslag til forbedringer.
©Norsk Lydinstitutt, Bjergsted Terrasse 5a, 4007 Stavanger. Tlf: 51 83 40 60 / 51 83 40 62