Warning: stripslashes() expects parameter 1 to be string, array given in /home/recorded/public_html/talkback/includes/functions-array.php on line 22
Julekalender 2014 - 6. desember : Giuseppe Anselmi - Norsk Lydinstitutt

Julekalender 2014 - 6. desember : Giuseppe Anselmi

Norsk lydinstitutt


del denne siden

  • Send på epost
  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Del på MySpace
  • Del på Del.icio.us
  • Del på Kudos
  • Del på StumbleUpon
  • Del på LinkedIn
  • Del på Digg
  • Del på Reddit
  • Del på Newsvine
  • Del på Technorati
  • Legg til Google bokmerke

spill av dagens klipp

påminnelse

Meld deg på julekalenderen på facebook eller send epost til arkivleder for å få beskjed når neste luke åpnes

åpne lukene

Julekalender 2014

6. desember - Giuseppe Anselmi

Dagens sanger er en av de siste representanter for den italienske bel canto tradisjonen. Selv om han var samtidig med Caruso, synger han helt annerledes, og mange vil kanskje mene at Giuseppe Anselmi har en mer behagelig klang og stemmeraffinement.

Giuseppe Anselmi i 1907

Giuseppe Anselmi i 1907
(Wikimedia Commons )

Giuseppe Anselmi ble født i 1876 i Nicolosi nær Catania, og begynte på Napilis musikkonservatorium allerede som 12åring. Det sies at han debuterte som operasanger allerede 16 år gammel med et omreisende operakompani. På en av disse reisene ble han hørt av Giulio Ricordi som henviste ham videre til Luigi Mancinelli for videre skolering av stemmen. I 1898 ble han engasjert av et operakompani i Smyrna, og som dette kompaniets førstetenor sang han blant annet i Istanbul, Athen og Alexandria.

I 1900 debuterte han i Genova og San Carlo, og i 1901 sang han første gang ved Covent Garden operaen i rollen som Hertugen i Verdis opera Rigoletto. Her sang han også Rudolfo i Puccinis La Boheme mot Melba og Scotti. Det var et stjernelag av sangere i London på denne tiden, og kritikerne var ikke nådige mot Anselmi, blant annet mente de at sangteknikken hans ikke var god og at han ville ruinere stemmen sin innen gangske kort tid. Men som så ofte skjer, det er ikke alltid kritikerne får rett.

Det ble opptredener i alle store europeiske byer, som St. Petersburg, Wien, Berlin, Milano, Warsava og Madrid, samt i Buenos Aires. I Paris sang han Almaviva mot Adelina Patti i hennes aller siste sceneopptreden som Rosina ved Jean de Reszkes private teater.

Han fortsatte en aktiv karrier til første verdenskrig satte en stopper for mye reiseaktivitet, og sine siste forestillinger sang han mot slutten av krigen. De siste 10 år av sitt liv bodde han i Italia der han komponerte musikk og arbeidet som sanglærer. Han døde av tuberkulose i 1929.

Anselmi var en helt annerledes tenor enn Caruso, og mange blir overrasket over hvor annerledes han synger om man forventer at alle tenorer fra denne tiden skulle høres ut som Caruso. Anselmi er mer raffinert i uttrykket, og får frem mange flere nyanser på plateinnspillingene vi kan høre i dag.

Dagens plate ble innspilt for den italienske plateselskapet Fonotipia i Milano i 1907. innspillingen er en av de mest følelsesmettede som finnes av denne arien. En kuriositet er at han renser stemmen tre ganger under det lange klaverforspillet. Det var ikke mulig å redigere lyd med datidens teknologi.

Umberto Giordano: Amor ti vieta fra Fedora

Amor ti vieta fra Fedora

Lytt til platen

Selskap: Fonotipia
Katalognummer: 6456
Matrisenr: 62164
Innspillingsår: 1907

Lytt til julemusikk

Dersom du vil lytte til historiske opptak med musikk som er relatert til juletiden, kan du gå inn på de musikalske julekalendre vi har publisert de foregående år. Klikk på lenkene og les mer!

2008: Du grønne glitrende tre, Goddag av Christopher Ernst Friedrich Weyses

2009: Deilig er jorden, orkesterversjon med dansk orkester og kirkeklokke.

2010: O du fröhliche, Sisiliansk melodi

2011: Silent Night av Franz Gruber

2012: 3 sanger av Arne Dørumsgaard

2013: Trolltog og Brudefølget drar forbi av Edvard Grieg

Kommentarer (0)

Skriv en ny kommentar




?

? ?

 
Utviklet av TalkBack

Sist oppdatert: 02.12.2014 13:43. Nettansvarlig
Vennligst kontakt oss med kommentarer og forslag til forbedringer.
©Norsk Lydinstitutt, Bjergsted Terrasse 5a, 4007 Stavanger. Tlf: 51 83 40 60 / 51 83 40 62