Warning: stripslashes() expects parameter 1 to be string, array given in /home/recorded/public_html/talkback/includes/functions-array.php on line 22
Julekalender 2014 - 19. desember : Ernestine Schumann-Heink - Norsk Lydinstitutt

Julekalender 2014 - 19. desember : Ernestine Schumann-Heink

Norsk lydinstitutt


del denne siden

  • Send på epost
  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Del på MySpace
  • Del på Del.icio.us
  • Del på Kudos
  • Del på StumbleUpon
  • Del på LinkedIn
  • Del på Digg
  • Del på Reddit
  • Del på Newsvine
  • Del på Technorati
  • Legg til Google bokmerke

spill av dagens klipp

påminnelse

Meld deg på julekalenderen på facebook eller send epost til arkivleder for å få beskjed når neste luke åpnes

åpne lukene

Julekalender 2014

19. desember - Ernestine Schumann-Heink

Fransk musikk bryter med regelen om Italiensk repertoar, men vi gjør nok et unntak fra regelen. George Bizets Agnus Die er så mye sunget før jul at vi ikke kunne la sjansen gå fra til å presentere dette lille stykket. Og sangeren er det format over, nemlig Ernestine Schumann-Heink.

Ernestine Schumann-Heink i 1899

Ernestine Schumann-Heink i 1899
(Wikimedia Commons)

Ernestine Schumann-Heink, eller Ernestine Rössler som hun egentlig het, ble født i den lille byen Liben, som i dag er en del av Praha, men den gang var en liten forstad med en militærforlegning. Faren var militær så da var ikke lenge de ble boende her. En stund bodde familien i Verona, men da Preussen vant over Østerrike i 1866 ble faren sendt til Praha, og deretter til Podgorzj, en liten polsk by rett utenfor Krakow. Her gikk Ernestine på skole i et kloster. Men ikke lenge etter ble faren beordret tilbake til Praha, og Ernstine kom inn på skolen i Ursulineklosteret der hun etter hvert fikk synge solopartier i messen. Så havnet hun i Graz fordi faren ble beordret nok en gang, og her fikk hun musikkundervisning av Marietta von Leclair.

I 1876 opptrådte hun offentlig for første gang med altpartiet i Beethovens niende symfoni. Sopransolisten ved samme anledning var så imponert over prestasjonen til den da 15 år gamle jenten at hun ordnet med mulighet for en prøvesang for intendanten ved Den keiserlige opera i Wien. Nå ble det ikke noe engasjement her, og faren som hadde lånt penger for reisen var rasende. Ernestine sa hun ville på en fjelltur med noen venner, men det hun gjorde var å reise til Dresden, og hun kom hjem med en kontrakt og engasjement ved hoffoperaen der!

Ernestine Rössler debuterte i rollen som Azucena i Verdis Il Trovatore den 15. oktober 1878. Samme sesong sang hun også i Den flyvende hollender av Wagner, i Regimentets datter av Donizetti og Tredje gutt i Mozarts Tryllefløyten. Hun sang også ved messer ved Dresden-katedralen, og lærte seg gjennom dette å bladsynge ukjente partier. I tillegg studerte hun videre med Uloise Krebs-Michelesi.

I den fjerde sesongen ved Dresden-operaen forelsket hun seg i en ung kontorsekretær, Ernest Heink som også jobbet der. Dette var mot bestemmelsene i begges kontrakter og da affæren ble kjent ble begge sagt opp med øyeblikkelig virkning! Ernestine fikk imidlertid sjansen til et engasjement ved Hamburg Stadttheater. Det ble nok ikke så mye tid til opptredener, for i de fire første årene i Hamburg fikk hun fire barn. Da det fjerde kom reiste Ernst tilbake til Saxen og hun ble alene med barna.

I 1887 arrangerte dirigenten Hans von Bülow en Brahms-festival der hun sang solopartiet i Alt-rapsodien med Brams tilstede. For henne var det en stor suksess da hun kunne ta i mot applausen hånd i hånd med von Bülow og Brahms.

Våren 1889 fikk hun sitt store gjennombrudd, fordi en annen diva nektet å synge på grunn av en krangel med ledelsen ved operahuset. Dermed ble Ernestine Heink spurt om hun kunne ta over rollen som Carmen på kort varsel. Ikke lenge etter ble det også Fidès i Profeten og Ortrud i Lohengrin. Disse tre rollene tok hun på strak arm, og nå gikk karrieren bare en vei, oppover.

Hun sang fast i Hamburg i 14 år, det ble roller i alt fra store operaer som Aida og Mestersangerne i Nürnberg til lettere repertoar som The Mikado av Gilbert og Sullivan. Utenom sesongene opptrådte hun ofte i andre byer med stor suksess.

I 1889 sang hun ved Hofoper i Berlin, og i 1891 gjorde hun en stor turne i Skandinavia. Da hele kompaniet ved Stattheater Hamburg gjestespilte med Wagner i London i 1892 sang hun rollen som Erda i Siegfried, med gode kritikker, til og med fra George Bernard Shaw. I 1893 ble hun gift med Paul Schumann, en regissør som arbeidet ved Thalia Theater i Hamburg, dermed fikk hun Schumann tilføyet etternavnet sitt. Med ham fikk hun raskt to barn til. I 1896 var hun i Bayreuth, og sommeren 1897 ved Covent Garden i London.

Da intendanten ved Stattheater Hamburg døde i november 1897 ble hun løst fra sin kontrakt der av den nye ledelsen. Ny tilbud strømmet imidlertid inn og i 1898 reiste hun til New York for å synge ved Metropolitan Opera. Hun skulle debutere 7. november 1898 med Metropolitan-ensemblet mens de var på gjestespill i Chicago.Igjen var hun gravid, og det var et nervøst ensemble som håpet at den høygravide sangerinnen kom gjennom Ortruds parti i Wagners opera Lohengrin. Noen uker etter fødte hun sitt syvende og siste barn på et hotellrom i New York. Den 9. januar 1899 gjorde hun sin New York debut på Metropolitans scene. Her ble hun fast i flere år. I 1903 reiste hun også på sin første av mange turneer gjennom USA, som skule vare til hun var godt oppe i 70-årene.

Et høydepunkt i karrieren var kanskje urfremføringen av Richard Strauss opera Elektra i Dresden, 25. januar 1909 der hun sang rollen som Klytemnestra. Ernestine Schumann-Heink syntes imidlertid selv det var en forferdlig opplevelse. Hun mente at musikkdramatikken var kommet til sin ytterste grense med Wagner, mens med Strauss det hele gått over kanten og hun var redd dette hadde påvirket stemmen hennes.

Hun fortsatte sine amerikanske turneer med et eventyrlig godt publikum. I 1912 i Denver, Colorado var det for eksempel 15 000 til stede ved konserten mens 25 000 måtte avvises. Under første Verdenskrig reiste hun over hele USA og sang for soldatene. Da Krigen sluttet i 1918 var hun bare kjent som Mother Schumann-Heink.

Etter krigen tok hun igjen opp sin turnevirksomhet, og turen gikk nå også til Orienten. I 1921 sang hun i Tokyo, Shanghai, Hong Kong, Singapore, Batavia, Manila og Honolulu før hun returnerte til USA. Hun fortsatte jevnt med konserter til hun i 1928 annonserte at hun skulle trekke seg tilbake. Den neste sommeren besøkte hun igjen Europa, og kom tilbake til USA rett før det store krakket på Wall Street i oktober 1929. Dermed var hele formuen hun hadde lagt til side borte, og noen pensjonisttilværelse var det ikke å tenke på. Dermed ble det flere konsertturneer, hun begynte også å lage egne radioprogrammer, samt deltok i filminnspilling!

Ikke lenge etter sin 75-årsdag i 1936 ble hun syk av blodkreft. Det gikk hurtig nedover, og hun døde i sitt hjem i Hollywood 17. november 1936.

Dagens plate ble innspilt 16. januar 1913 for Victor Talking Machine Company.

Georges Bizet: Agnus Dei

Agnus Dei

Lytt til platen

Selskap: Victor
Katalognummer: 88416
Matrisenr: 88416
Innspillingsår: 1913

Lytt til julemusikk

Dersom du vil lytte til historiske opptak med musikk som er relatert til juletiden, kan du gå inn på de musikalske julekalendre vi har publisert de foregående år. Klikk på lenkene og les mer!

2008: O helga natt av Adolphe Adam

2009: Den Hellige Stad av Stephen Adams

2010: Dejlig er jorden (trad.)

2011: L'Adieu des Bergers fra "L'Enfance du Christ" av Hector Berlioz

2012: Herre Krist av Rikard Nordraak

2013: Hjertesår og Siste vår av Edvard Grieg

Kommentarer (0)

Skriv en ny kommentar




?

? ?

 
Utviklet av TalkBack

Sist oppdatert: 12.12.2014 13:51. Nettansvarlig
Vennligst kontakt oss med kommentarer og forslag til forbedringer.
©Norsk Lydinstitutt, Bjergsted Terrasse 5a, 4007 Stavanger. Tlf: 51 83 40 60 / 51 83 40 62