Warning: stripslashes() expects parameter 1 to be string, array given in /home/recorded/public_html/talkback/includes/functions-array.php on line 22
Julekalender 2013 - 1. januar : Nyttårskonsert - Norsk Lydinstitutt

Julekalender 2013 - 1. januar : Nyttårskonsert

Norsk lydinstitutt


del denne siden

  • Send på epost
  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Del på MySpace
  • Del på Del.icio.us
  • Del på Kudos
  • Del på StumbleUpon
  • Del på LinkedIn
  • Del på Digg
  • Del på Reddit
  • Del på Newsvine
  • Del på Technorati
  • Legg til Google bokmerke

spill av dagens klipp

påminnelse

Meld deg på julekalenderen på facebook eller send epost til arkivleder for å få beskjed når neste luke åpnes

åpne lukene

Julekalender 2013

1. januar 2014 - Nyttårskonsert

Det er første nyttårsdag og som en innledning til det nye året 2014 presenterer vi et knippe orkesterverker av Edvard Grieg, komponisten som har fulgt oss gjennom adventstiden. Holbergsuiten får stå som avslutning av vår julekalender og nyttårskonsert denne gangen – et verk som bobler over av med festlige dansesatser og vakre melodier. Men først, flere kjente toner.

Peer Gynt – Aases død – I Dovregubbens hall - Solveigs sang

Vi innleder med to stykker fra Peer Gynt – begge er presentert tidligere i kalenderen, men nå hører vi en innspilling fra 1936 som er gjort med mikrofon i motsetning til de akustiske platene vi har presentert tidligere.

På denne Columbia-innspillingen er det Wiener Symphoniker som spiller under ledelse av Paul Kerby. Han var født i Johannesburg i Sør-Afrika i 1899, men studerte i London. Han var assosiert leder av Salzburg-festivalen i 1927 og i løpet av 1930-tallet opptrådte han jevnlig med Wiener Symphoniker, særlig program med Strauss-valser og utdrag av Wagner-operaer. Han gjorde også flere plateinnspillinger med dette orkesteret. I 1934 dirigerte han det offisielle Østerrikske programmet ved Chicago Centennial. I 1936 finer vi ham i New York der han blant annet dirigerer noe av Peer Gynt-musikken. Fra 1937 til 1941 arbeidet han i Hollywood og skrev etter hvert også en rekke populærmusikalske sanger. Han ble amerikansk statsborger i 1948 og bosatte seg etter hvert i Santa Monica i California der han døde i 1971.

Grieg: Aases død

Aases død

Lytt til platen

Selskap: Columbia
Katalognummer: GN 212
Matrisenr: WA 14136-1
Innspillingsår: 1936


Grieg: I Dovregubbens Hall - Solveigs sang

I Dovregubbens Hall - Solveigs sang

Lytt til platen

Selskap: Columbia
Katalognummer: GN 212
Matrisenr: WHA 548-1
Innspillingsår: 1936

Ole Bull: Sæterjentens søndag

Fiolinisten og Komponisten Ole Bull var den som fikk Grieg-familien til å sende Edvard Grieg til Leipzig for å studere musikk. Han var ellers en av de mest kjente fiolinvirtuoser på 1800-tallet, og kunne sammenliknes med Paganini. Han har skrevet to fiolinkonserter i tillegg til en rekke mindre stykker for fiolin og orkester, slik som Sæterjentens Søndag. Alle stykkene var ment for hans egen konsertbruk, og på enkelte stykker skrev han ikke ned solofiolinstemmen, slik at han kunne ha monopol på denne. Det er derfor ikke alle hans komposisjoner finnes komplette for ettertiden, men et større forsknings- og rekonstruksjonsarbeid har ført til at fiolinkonsertene hans nå igjen er tilgjengelige i tillegg til de mindre stykkene. Sæterjentens Søndag har i mange år vært et av Ole Bulls mest populære stykker, og komponisten selv har spilt den fra toppen av Keops-pyramiden.

Innspilllingen er gjort med Gøteborgs symfoniorkester under ledelse av dirigenten Sixten Eckerberg (1909-1991). Han virket hovedsakelig i Gøteborg, og var dirigent for Gøteborgs radioorkester i perioden 1937 til 1969, og Gøteborgs orkesterforening i perioden 1939 til 1960. Han skrev 6 symfonier og 3 klaverkonserter samt en rekke sanger og klaverstykker.

Sæterjentens søndag

Sæterjentens søndag

Lytt til platen

Selskap: Telefunken
Katalognummer: E 19002
Matrisenr: O.S. 025786
Innspillingsår: 1940-årene?

Grieg: Det første møtet

Det første møtet er en bearbeidelse for strykeorkester av en bearbeidelse for klaver av en av Griegs egne romanser, nemlig opus 21 nr. 1, opprinnelig skrevet i 1870-72. Det er en vakker elegisk melodi som i bearbeidelsen for strykeorkester fint beskriver det første møtets sødme og den stemning som er i den opprinnelige teksten.

Grieg skrev den opprinnelige romansen som første romanse i en sangsyklus over tekster av Bjørnson fra hans Fiskerjenten, den første riktige kunstnerroman i norsk litteraturhistorie. I 1890 bearbeidet Grieg romansen som del av Klaverstykker etter egne sanger II opus 52. Samme år orkestrerte han to av klaverbearbeidelsene som To melodier for strykeorkester opus 53.

Denne innspillingen er side 2 av platen ovenfor, dirigert av Sixten Eckerberg.

Det første møtet

Det første møtet

Lytt til platen

Selskap: Telefunken
Katalognummer: E 19002
Matrisenr: O.S. 025787
Innspillingsår: 1940-årene?

Grieg: Fra Holbergs tid - Suite i gammel stil

Så avrunder vi det hele med Holbergsuiten opus 40, eller Fra Holbergs tid - Suite i gammel stil som den egentlig heter. Dette er nok Edvard Griegs aller mest spilt verk for strykeorkester, sammen med de To elegiske melodier opus 34 vi har presentert tidligere i kalenderen. Grieg skrev Holbergsuiten i løpet av sommeren 1884 i Lofthus, etter den opprivende perioden i 1883 der forholdet til Nina var i ferd med å gå helt i stykker. Grieg konserterte ute i Europa hele høsten og var trukket mot Paris og malerinnen Leis Schjelderup mens Nina bodde hos ekteparet Beyer. Brevkorrespondansen mellom Grieg og Frants Beyer går dypt inn i disse forholdene, selv om de mest personlige brev ikke lenger eksisterer. Men Grieg valgte å bli hos Nina, og som en forsoningsreise kom ekteparet Beyer sammen med Nina til Leipzig i januar 1884 før de sammen reiste til Roma. Her ble Edvard og Nina i hele 4 måneder, før de reiste hjem til Norge for et sommeropphold i Lofthus i Hardanger.

Det var nå Grieg skrev Holbergsuiten, foranlediget av 200-års jubileet for den norske dikteren og Bergens store sønn Ludvig Holbergs fødsel, 13. desember 1684. Holberg levde imidlertid det meste av sitt voksne liv i København i Danmark, men dette var på den tiden Norge var i union med Danmark. Her ble Holberg en av tidens mest skattede forfattere, samtidig som han var filosof og historiker. Det er hans 26 komedier som står høyest, blant dem Jeppe på Bjerget, Erasmus Montanus og Den Politiske Kandestøper. Han var preget av barokkens og opplysningstidens ideer og den humanistiske tradisjon slik den fremsto i Europa i barokken.

Grieg tar i dette verket utgangspunkt i barokke danseformer slik man finner dem i suitene til Couperin, Rameau og Bach, og komponerer pastisjer over disse formene. Dette var en vanlig komposisjonsteknikk på Griegs tid, og det er flere andre norske komponister som har skrevet liknende verker, verdt å nevne er Christian Sindings Suite i gammel stil opus 10 og Johan Halvorsens Suite Ancienne. Som flere av Griegs orkesterverker er dette også opprinnelig skrevet for klaver, og så orkestrert av komponisten. Klaverversjonen som er den opprinnelige er ikke like mye spilt som orkesterversjonen.

Holbergsuiten består av fem satser som på denne plateinnspillingen er fordelt over 4 78-plate-sider. På side 1 finner vi først en feiende flott åpning med satsen Preludium, som virkelig setter rammen for verket med sin perpetuum-mobile-aktige figurer. Andre sats Sarabande er av mer alvorlig ettertenksom karakter. Side 2 består av en Gavotte, og på side 3 finner vi Air, den mest dyptloddende satsen i dette verket. På side 4 finner vi den siste satsen, nemlig Rigaudon som avlutter verket på en flott måte.

Innspillingen er gjort med London String Orchestra under ledelse av Walther Goehr og utgitt på His Master’s Voice i 1938. Walther Goehr (1903-1960) var en tysk dirigent av jødisk avstamning som flyttet til Storbritannia i 1932. I mange år var han fast dirigent hos The Gramophone Company, og for dette selskapet dirigerte han en rekke innspillinger både med solister og rene orkesterverker.

Holbergsuiten - Preludium og Sarabande

Holbergsuiten - Preludium og Sarabande

Lytt til platen

Selskap: His master's voice
Katalognummer: C 3059
Matrisenr: 2 EA 6930
Innspillingsår: 1938


Holbergsuiten - Gavotte

Holbergsuiten - Gavotte

Lytt til platen

Selskap: His master's voice
Katalognummer: C 3059
Matrisenr: 2 EA 6931 I square
Innspillingsår: 1938


Holbergsuiten - Air

Holbergsuiten - Air

Lytt til platen

Selskap: His master's voice
Katalognummer: C 3060
Matrisenr: 2 EA 6932 I square
Innspillingsår: 1938


Holbergsuiten - Rigaudon

Holbergsuiten - Rigaudon

Lytt til platen

Selskap: His master's voice
Katalognummer: C 3060
Matrisenr: 2 EA 6933 I square
Innspillingsår: 1938


Takk for at du har fulgt oss i adventstiden og frem til denne nyttårskonserten fra Norsk lydinstitutt. Kanskje vi høres igjen i desember 2014 også…

GODT NYTT ÅR!

Kommentarer (0)

Skriv en ny kommentar




?

? ?

 
Utviklet av TalkBack

Sist oppdatert: 30.12.2013 20:28. Nettansvarlig
Vennligst kontakt oss med kommentarer og forslag til forbedringer.
©Norsk Lydinstitutt, Bjergsted Terrasse 5a, 4007 Stavanger. Tlf: 51 83 40 60 / 51 83 40 62