Warning: stripslashes() expects parameter 1 to be string, array given in /home/recorded/public_html/talkback/includes/functions-array.php on line 22
Julekalender 2013 - 17. desember : Amelita Galli-Curci - Norsk Lydinstitutt

Julekalender 2013 - 17. desember : Amelita Galli-Curci

Norsk lydinstitutt


del denne siden

  • Send på epost
  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Del på MySpace
  • Del på Del.icio.us
  • Del på Kudos
  • Del på StumbleUpon
  • Del på LinkedIn
  • Del på Digg
  • Del på Reddit
  • Del på Newsvine
  • Del på Technorati
  • Legg til Google bokmerke

spill av dagens klipp

påminnelse

Meld deg på julekalenderen på facebook eller send epost til arkivleder for å få beskjed når neste luke åpnes

åpne lukene

Julekalender 2013

17. desember - Amelita Galli-Curci

Nok en gang Solveigs sang! Vi håper ikke dere som er vårt publikum her på den musikalske adventskalenderen blir lei av den musikken. Det blir nemlig ikke vi, og det å sammenlikne enda en innspilling gir bare en dypere forståelse av musikken, og det beskriver også godt utviklingen i opptaksteknikk.

Solveigs sang fremføres her av Amelita Galli-Curci, og dette er en akustisk innspiling som ble gjort i 1917. Innspillingen vi presenterte i går var gjort med elektrisk opptaksteknikk, og da blir konstrasten stor når man beveger seg et skritt tilbake i lydhistorien. På dagens plate hører man tydelig at det ikke er et så stort frekvensomfang av orkesterklangen som er kommet med på opptaket. Det å gjøre orkesterinnspillinger med akustisk opptaksteknikk var vanskelig fordi svakere instrumenter som strykere ikke så godt blir fanget av lydhornet. Dermed må man ominstrumentere, og det er ofte blåsere som spiller strykerstemmer. Dermed likner orkesteret et slags kammermusikalsk blåseorkester. Studio-orkestrene ble også supplert med en eller flere stroh-fioliner, en spesialkonstruert type metallfiolin med et stort lydhorn rett ved stolen som skulle forsterke klangen slik at den ble tilstrekkelig kraftig til å komme med på platen.

Sopranen Amelita Galli-Curci var en av de virkelig berømte operasangerne i første halvdel av 1900-tallet. Hun var født i Milano i 1882, og studerte først klaver ved konservatoriet i hjembyen. Som sanger var hun i stor grad selvlært, blant annet gjorde hun sangøvelser ved å synge klaverteknikk-øvelser! Hun debuterte i 1906 som Gilda i Verdis opera Rigoletto ved operaen i Trani, men kom avanserte raskt, og ble en ettertraktet koloratursopran som turnerte over store deler av verden. I 1916 sang hun blant annet Lucia di Lammermoor sammen med Caruso i Buones Aires. Fra 1916 til 1924 var sang hun ved operaen i Chicago, og var også ved Metropolitan-operaen i New York i perioden 1921 til 1930.

Hun hadde eksklusiv kontrakt for Victor Talking Machine Company i perioden 1916 til 1930, og mange av hennes innspilinger er legendariske. Blant disse kan nevnes innspilingen av sekstetten Chi mi frena fra Donizettis opera Lucia di Lammermoor sammen med Minnie Egener, Enrico Caruso, Marcel Journet, Giuseppe di Luca og Angelo Bada.

Innspillingen av Solveigs sang synges på fransk, og ble innspilt i Camden, New Jersey 3. mai 1917.

Grieg: Chanson de Solveig

Chanson de Solveig

Lytt til platen

Selskap: His Master's Voice
Katalognummer: 2-033059
Matrisenr: A 19339 2-033059
Innspillingsår: 1917

Lytt til julemusikk

Dersom du vil lytte til historiske opptak med musikk som er relatert til juletiden, kan du gå inn på de musikalske julekalendre vi har publisert de foregående år. Klikk på lenkene og les mer!

2008: I denne søte juletid av Hans Adolph Brorson

2009: Jul av Charles Gounod

2010: Der Tannenbaum (trad.)

2011: Noël Provencal

2012: Wagner arier med Ivar Andresen

Kommentarer (0)

Skriv en ny kommentar




?

? ?

 
Utviklet av TalkBack

Sist oppdatert: 16.12.2013 12:29. Nettansvarlig
Vennligst kontakt oss med kommentarer og forslag til forbedringer.
©Norsk Lydinstitutt, Bjergsted Terrasse 5a, 4007 Stavanger. Tlf: 51 83 40 60 / 51 83 40 62